کسپرسکی

فرزندان و شبکه های اجتماعی (بخش اول)

۱۳۹۳/۴/۱۴اخبار و مقالات امنیت اطلاعات

گروه خبری کسپرسکی طی این مقاله قصد دارد به بحث مهم امنیت اطلاعات و کنترل دسترسی فرزندان به محیط های مجازی و شبکه های اجتماعی بپردازد. در این مطلب و بخش بعدی این مقاله که بزودی در آی آر کسپرسکی منتشر میگردد به مهمترین موارد، نکته ها و همچنین راههای گوناگون از طریق آگاه سازی آنان ضمن استفاده از ابزارهای کنترل والدین که در آنتی ویروس ها و بسته های نرم افزاری کاملی نظیر کسپرسکی اینترنت سکیوریتی و کسپرسکی ناب 3 (Pure 3) موجود است خواهیم پرداخت، که دنبال کردن این موارد هم از نظر اخلاقی و هم از نظر امنیت اطلاعات برای شما و فرزندان شما سودمند خواهد بود.

چه بخواهیم، چه نخواهیم راههای ارتباطی کودکان ما طی یک دهه ی گذشته به شکل قابل توجهی تغییر یافته است. خیلی کمتر از قبل پیش می آید تا با هم تماس تلفنی داشته باشند یا به دیدار هم بروند ولی همواره در شبکه های اجتماعی آنلاین هستند. این روزها ممکن است فرزندانتان که به سن 11 تا 15سال می رسند (بسته به محیط و محل زندگی) بخواهند که یک حساب کاربری فیسبوک بسازند و این شما خواهید بود که بعنوان والدین آنها مسئولیت کنترل زندگی آنلاین آنها را دارید.

ممنوعیت هیچ گاه جواب نمی دهد

برخی از والدین به فرزندان خود می گویند تا به یک سن خاص مثلاً 16 سالگی نرسند اجازه ساخت حساب کاربری این شبکه های اجتماعی را ندارند ولی این تلاش بی فایده است چراکه نوجوانان زمانی که می بینند سایر دوستان همسن آنها چنین حسابی دارند زیر بار نمی روند و هرطور که شده میخواهند آنها نیز از غافله عقب نباشند.خیلی از نوجوانان در این سنین اگر با ممنوعیت والدین روبرو شوند خودشان و مخفیانه و حتی با کمک دوستانشان دست به چنین کاری می زنند، لذا بهتر است به جای مقابله به کنترل آن از طرق ابزارهای مختلف ضدویروس ها و همچنین آگاهسازی آنها بپردازیم.

آیا کنترل رایانه کافی است؟

اگر رایانه ای در سالن هال دارید و گمان می کنید با وجود آن فعالیت اینترنتی فرزندان خود را زیر نظر خواهید داشت کاملاً در اشتباهید چرا که سایر ابزارها نظیر تبلت، تلفن های هوشمند، تلویزیون، کنسول های بازی را فراموش کرده اید. دسترسی به اینترنت و در تماس بودن با دوستان با تمام این ابزارها امکان پذیر است. بعنوان مثال تلفن های هوشمند بی شک اولین راه ارتباطی این افراد است و میبایست همواره این را در نظر گرفت، که البته این مورد هم با ابزارهای اینترنت سکیوریتی اندروید کماکان قابل کنترل از سوی والدین می باشد که در پست های بعدی بیشتر بدان میپردازیم.

کنترل موارد شخصی و محرمانه

زمانی که پشت رایانه خود نشسته اید شاید تصور اینکه میلیاردها فرد دیگر در همان لحظه آنلاین هستند ساده نباشد. در بین این افراد

انواع و اقسام افراد سودجو با اهدافی بد و متنوع، مجرم اینترنتی و حتی افرادی که ممکن است از نظر اخلاقی هم برای فرزندان شما مضر باشند وجود دارند. در وهله ی اول میبایست کودکان خود را از وجود چنین افراد و محتوایی باخبر سازید و از آنها بخواهید تا در صورت روبرو شدن با چنین افراد و وبسایت هایی که ممکن است بصورت مستقیم یا غیر مستقیم برای آنها، رایانه و محتوای آنها و حتی اطلاعات محرمانه و مالی شما مضر باشند موارد را به شما یا مسئول رایانه مربوطه گزارش دهند. چراکه قبول دریافت یک ایمیل و اسپم (حاوی ویروس، لینک فیشینگ و ...)، و حتی انتشار و اشتراک برخی اطلاعات از سوی فرزندان شما ممکن است خطراتی امنیتی و اخلاقی را به همراه داشته باشد، لذا حتی در صورت وجود یک ضدویروس نیز میبایست مطالب و اطلاعاتی را که فرزندانتان به اشتراک میگذارند و همچنین سایت های مورد بازدیدشان را تحت نظر داشته باشید که این کار از طریق ابزارهای Parental Control یا کنترل والدین که در آنتی ویروس های مدرنی نظیر کسپرسکی اینترنت سکیوریتی و کسپرسکی ناب 3 (Pure 3) موجود است میتوان آنها را کنترل نمود. بعنوان مثالی دیگر بهتر است ابزار geo-tag که به پیوست موقعیت جغرافیایی در تصاویر می پردازد را در تلفن همراه آنها غیر فعال سازید.

یک قانون اصلی

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که نوجوانان و حتی ما بزرگترها مرتکب می شویم این است که محیط آنلاین را جدی نگرفته و چه از لحاظ امنیتی و چه از لحاظ اخلاقی همانند محیط واقعی برخورد ننموده که همین امر نه تنها ممکن است برای اطلاعات موجود بر روی رایانه ما مضر باشد (که حتی این مورد هم با داشتن یک آنتی ویروس مناسب قابل کنترل است)، بلکه ممکن است از لحاظ گفتاری نیز بصورت اخلاقی و امنیتی ایجاد مشکل کنند، لذا باید به فرزندان خود بیاموزیم که هیچگاه آنچه را که در محیط عادی و در عموم به زبان نمی آورند در محیط های مجازی و اجتماعی نیز از آن بپرهیزند. یا بعبارت ساده تر، «هر گفتگویی براحتی ممکن است توسط افراد غریبه مطالعه و بررسی شود» یا «نوشتن هرچیز از به زبان آوردن آن خطرناکتر است».

 در بخش بعدی این مقاله به ارائه راهکارهایی در مورد نحوه کنترل دسترسی ها از طرق مختلف از جمله آموزش بخش کنترل والدین کسپرسکی اینترنت سکیوریتی و کسپرسکی ناب 3 (Pure 3) خواهیم پرداخت.

بازگشت وجه
ضمانت بازگشت وجه شما برای زمان و محصولات زیر معتبر است: - 72 ساعت از زمان انجام خرید از فروشگاه آنلاین - تمامی محصولات موجود در سایت
بهار امن کسپرسکی؛ تا 75% تخفیف ویژه محصولات خانگی و ادارات کوچک!

بهار امن کسپرسکی؛ تا 75% تخفیف ویژه محصولات خانگی و ادارات کوچک!

شرکت ایدکو، توزیع‌کننده‌ی آنلاین محصولات امنیتی در ایران و خاورمیانه، نوروز امسال نیز عیدی به مشتریان و کاربران خود را از یاد نبرده‌ است.

ادامه خبر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد